Szanowni Państwo, Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie serdecznie zaprasza także do do sieci. Na naszej stronie internetowej w zakładce ciekawostki czeka na Państwa wiele propozycji przygotowanych przez Placówkę. Znajdziecie tu artykuły i materiały dotyczące wystaw, eksponatów, lekcji muzealnych i innych projektów. Zapraszamy.
Rok 2021 rokiem Wojciecha Bogusława Jastrzębowskiego. Jest to znakomita okazja, by przyjrzeć się tej nieco już zapomnianej postaci. Wszystkich Państwa, którzy chcieliby przypomnieć sobie sylwetkę Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego, zapraszamy do Zamku Książąt Mazowieckich w Ciechanowie na zwiedzanie wystawy Jemu poświęconej.
W tym roku przypada 230. rocznica uchwalenia przez Sejm Czteroletni Konstytucji 3 Maja, która była pierwszą w Europie, a drugą na świecie (po amerykańskiej).
Regulowała ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie po I rozbiorze. Przede wszystkim zrzucała protektorat rosyjski i przywracała niepodległość Rzeczypospolitej. Wprowadzała dziedziczną monarchię konstytucyjną z monteskiuszowskim podziałem władzy. Mimo że pozostawiała prymat stanowi szlacheckiemu, to jednak ograniczała demokrację szlachecką, znosiła liberum veto, otwierała nowe możliwości dla mieszczan, łącznie z uzyskaniem nobilitacji, brała w obronę chłopów. Wiarę katolicką ustanawiała panującą, przy wielkiej tolerancji dla innych religii.
Urodził się w 1913 r. w Mińsku na Białorusi, zmarł w 1983 w Warszawie. Najmłodszy syn Antoniego Władysława Vetesco i Bronisławy Stachowskiej. Ojciec inżynier, budowniczy kolei żelaznej w Rosji, matka umiera niedługo po jego urodzeniu. Różnorodność przeżyć rodziny na kresach wschodnich ostatecznie doprowadza do tego, że ojciec szukając stabilizacji przyjeżdża w 1925 roku na Mazowsze i tu we wsi Karniewo gmina Regimin, zakupuje majątek ziemski liczący 356 hektarów wraz ze dworem od ówczesnej właścicielki Heleny Bobińskiej. Olgierd jako 12 letni chłopiec i jego starsi bracia spędzają tu kilka szczęśliwych lat. Bliskość Warszawy i nacisk ojca na edukację synów ma znaczenie, on i jego starszy o dwa lata brat obdarzeni talentem artystycznym malarskim, studiują na warszawskiej ASP, najstarszy brat zostaje inżynierem rolnictwa. Wojna w 1939 roku niszczy wszelkie plany i zamierzenia. Niemcy w 1940 roku zajmują majątek, rodzinę wysiedlają, a po 1945 roku nie ma powrotu do Karniewa bo majątek zostaje rozparcelowany na mocy dekretu reformy rolnej, nowopowstałej władzy PRL. Budynki dworskie rozebrane, 100 letnie drzewa wyrąbane, zostaje tylko modrzewiowy dwór zdewastowany i zamieszkały przez przypadkowych ludzi. Olgierd po wojnie decyduje się zamieszkać ostatecznie w Warszawie. Rozpoczyna swoją drogę artystyczną mozolną i nie łatwą, nie poddaje się presji władzy narzucającej nowatorskie kierunki twórcze. Olgierd Vetesco oddaje się malarstwu pejzażowemu w ulubionych górach i na Mazurach. Rozwija też pasję rękodzieła artystycznego w projektowaniu i wyrabianiu biżuterii. Przypadło mu jednak swoje wyroby jubilerskie wykonywać w trudnych czasach, bowiem złoto i srebro było towarem reglamentowanym. Dla indywidualnych twórców jakim był między innymi Olgierd Vetesco pozostawało jedynie srebro. Artysta własne pomysły, projekty i wyroby realizował sam, były to więc pojedyncze sztuki o nie powtarzalnej formie i niesztampowe. Pierścionki , bransoletki , brosze oraz piękne komplety składające się z: kolczyków lub klipsów, zawieszki i pierścionka.
Wyroby tego rodzaju były do kupienia w specjalnych sklepach z rękodziełami artystycznymi, były też stoiska w sklepach Cepelii. Każdy artysta swoje wyroby oznaczał własnym monogramem. Olgierd Vetesco znaczył VO – bite na zewnętrznej stronie obrączki lub rewersie broszy. Jego biżuteria posiadała też charakter rzeźbiarski, wykonywana metodą laną w formie np. brosza z Bazyliszkiem warszawskim, lub leda z łabędziem czy „porwanie Europy” .
Stosował również technikę natapiania srebra palnikiem, zwaną inaczej formowaniem w ogniu, wychodziły wtedy nieoczekiwanie interesujące ozdoby wokół kaboszona. Taka biżuteria stawała się oryginalna, intrygująca, rozbudzająca wyobraźnię nabywcy. Artysta do wyrobów wykorzystywał kamienie półszlachetne między innymi: agaty, nefryty, opale, turkusy czy macicę perłową, nasz rodzimy bursztyn oraz sprowadzane kamienie: koral, lapis-lazuri. Oryginalny jest też naszyjnik łączący srebro z kryształami górskimi z Murano we Włoszech.
Do oglądania interesującej kolekcji biżuterii Olgierda Vetesco zapraszamy do Gołotczyzny. Jest tu również eksponowane jego malarstwo pejzażowe. A zbiór ten zawdzięczamy żonie artysty Pani Halinie Vetesco, która w 2004 roku przekazała kolekcję w darze dla Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie.
Kolejny raz „spotkajmy się” na wystawie „Obrazy z domów naszych przodków”. Poznacie Państwo historię obrazu, który krył w sobie pewną tajemnicę.
W dalszym ciągu nie ma możliwości obejrzenia wystaw na żywo w naszym Muzeum. Taka sytuacja spowodowana jest panującą pandemią. Tymczasem, chcemy zachęcić do ich obejrzenia, miejmy nadzieję już w niedalekiej przyszłości, przybliżając niektóre obiekty znajdujące się na wystawach. Jak już informowaliśmy wielokrotnie, pod koniec ubiegłego roku powstała wystawa „Obrazy z domów naszych przodków”. Na wystawie można zobaczyć wiele „ świętych” obrazów i obrazków, makat, figurek i przedmiotów użytkowych. Wśród obrazów jest wiele przedstawień maryjnych. Największą liczbę stanowią wizerunki Matki Bożej Częstochowskiej. Przygotowując wystawę wyciągnęłam z magazynu wszystkie obrazy, które chciałam pokazać. Wiele z nich było w dobrym stanie i od razu mogły trafić na wystawę, ale niektóre wymagały konserwacji. Wśród takich obrazów był jeden z wizerunków Matki Bożej Częstochowskiej. Wykonany olejem, na płótnie, umieszczony w prostej ramie, plecy obrazu stanowiły deski z widocznymi śladami po kornikach. Ogólnie mówiąc: stan zachowania – do konserwacji. Wraz z innymi trafił do pracowni konserwatorskiej w Grębocinie. W dokumentacji konserwatorskiej możemy przeczytać: „Obiekt, to podbarwiony oleodruk na płótnie, oprawiony w drewnianą, polichromowaną ramę. Obraz przedstawia wizerunek Matki Bożej w typie hodegetria (najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ ikonograficzny przedstawienia Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus na ręku), wzorowanej na wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej. Odwrocie obrazu zostało przykryte plecami wykonanymi z czterech, połączonych ze sobą desek. Po usunięciu pleców został odkryty drugi obraz z przedstawieniem Św. Józefa z Dzieciątkiem. To klasyfikuje obiekt jako feretron”. Niesamowite odkrycie. Obraz oddany do konserwacji okazał się być feretronem, czyli najprościej mówiąc, dwustronnym obrazem noszonym w procesji podczas uroczystości kościelnych. Jak trafił na ścianę w domu mieszkańca Ciechanowa? Do zbiorów działu etnograficznego został zakupiony w 1991 roku. Okazuje się, że niektóre eksponaty w naszym Muzeum, mają w sobie tajemnice. Obraz został poddany zabiegom konserwatorskim, zyskał nową ramę, taką by odbiorca mógł oglądać i podziwiać obydwa obrazy. Jaki jest efekt, można będzie zobaczyć na żywo, podczas oglądania wystawy „Obrazy z domów naszych przodków”. Mamy nadzieję, że już niedługo. Wystawa prezentowana jest w budynku ekspozycyjnym Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie.
Zapraszamy do oglądania tej wystawy i innych, kiedy będzie to możliwe.
Z powodu panującej w kraju pandemii, nie możemy zaprosić Państwa do oglądania naszych wystaw. Niewiele osób mogło obejrzeć naszą nową wystawę, powstałą w grudniu ubiegłego roku. Ale wszystkim zainteresowanym pragnę przedstawić pewną ciekawostkę związaną z jednym, niedużym obiektem, pokazanym na wystawie „Obrazy z domów naszych przodków”. Wśród wielu obrazów prezentowanych na naszej wystawie, znajduje się niewielki „Relikwiarz odpustowy”, pod taką nazwą figuruje w inwentarzu zbiorów działu etnograficznego. Do zbiorów Muzeum trafił w 1977 roku w formie zakupu od osoby prywatnej, zamieszkałej w Gołotczyźnie gm. Sońsk. Niestety nie potrafimy dociec skąd znalazł się w tych stronach, najprawdopodobniej został skądś przywieziony. Długie lata był przechowywany w magazynie, aż do momentu kiedy powstawała wystawa „Obrazy z domów naszych przodków”. Wraz z innymi obiektami trafił do naszego konserwatora w celu oczyszczenia i przygotowania go do wystawy. Wówczas okazało się, że to dewocjonalium jest niezwykłe. Ma dość tradycyjną ramkę, pomalowaną jasnobrązową farbą olejną, a za szkłem znajduje się piękna, misternie wykonana dekoracja z cienkiego druciku w formie przestrzennych kwiatów, umieszczona na jedwabnym podłożu. Kwiaty otaczają prostokątne pole, które dodatkowo umieszczone jest w bardzo wąskiej , wykonanej ze złoconego metalu ramce, którą dodatkowo zdobią szklane, różowe paciorki, osadzone w małych, walcowatych tulejkach. Samo pole tworzy jedwabna, jasna tkanina, pokryta metalowym, ażurowym haftem i aplikacjami o motywie gwiazdek. Zdobienie stanowi tło dla dwóch, owalnych wgłębień. Jedno, większe zawiera woskową, owalną bryłę o nieregularnej powierzchni, prawdopodobnie była to odciśnięta pieczęć . Poniżej znajduje się okrągłe wgłębienie, obramowane obręczą w szarym kolorze i metalowym, dekoracyjnym wężykiem, a w części centralnej umieszczono maleńki fragment , (prawdopodobnie) szaty liturgicznej świętego Filipa Neri. Widoczny napis: „ Ex Alba Ś. Phil Neri” . Święty Filip Neri, to włoski duchowny o niezwykle pogodnym, życzliwym dla ludzi usposobieniu. Żył w XVI wieku. Między innymi, był organizatorem nabożeństw połączonych ze śpiewem pochwalnych pieśni religijnych w formie dialogowej, nazywanych oratoriami, od nazwy domu, w którym pierwotnie wykonywano te nabożeństwa. Nazwa „oratorium” używana jest do dziś. Według źródeł, o. Filip Neri zmarł 26 maja 1595 roku, a już w 1615 r. papież Paweł V beatyfikował Go, zaś 12 marca 1622 r. papież Grzegorz XV dokonał Jego kanonizacji. Według znalezionego opisu, był jednym z najbardziej wesołych świętych. Uważał, że tylko poprzez uśmiech można dotrzeć do drugiego człowieka. Podobno mawiał, że „smutny święty to żaden święty”. Znany był ze swych często żartobliwych pokut-zadań nakładanych przy spowiedziach, ze swych żartów, a nawet z ubierania się w stroje, które nie przystawały do kapłana – wszystko po to by nie mówiono o nim jak o świętym. Ze względu na swoją postawę wobec pielgrzymów przybywających do Rzymu, często chorych i ubogich, a także wobec mieszkańców Rzymu pochodzących z różnych warstw społecznych był nazywany Apostołem Rzymu. Dzień 26 maja jest dniem wspominania Świętego.
Jak się okazuje w zbiorach działu etnograficznego Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, prawdopodobnie znajduje się Relikwia Św. Filipa Neri.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.