Wystawa stała

Malarstwo i rzeźba Józefa Piwowara (1904‑1987)

Malarstwo i rzeźba Józefa Piwowara (1904‑1987)

JÓZEF PIWOWAR

Urodził się 16.01.1904 r. na Podolu w Podhorcach w zamożnej rodzinie chłopskiej, syn

Stanisława i Marii z domu Brojanowskiej.W latach 1919 – 1924 po ukończeniu gimnazjum w Złoczowie uczy się w Państwowym Seminarium Nauczycielskim we Lwowie.

Od 1924 – 1939 pracuje w szkołach powszechnych: w Posieniczach pow. Pińsk i w samym Pińsku jako nauczyciel i kierownik szkoły. W 1930 r. zawiera związek małżeński z Jadwigą Kowalczyk. W latach 1939 – 1940 uwięziony przez Rosjan w Pińsku, torturowany przez NKWD, deportowany na 8 lat do Kołymy, pracuje w kamieniołomach. W 1940 r. umiera żona na zapalenie opon mózgowych. 1941 – 1945 po zwolnieniu z zsyłki wstępuje do Polskich Sił Zbrojnych formowanych przez gen. Władysława Andersa i razem z nim przebywa cały szlak bojowy od Persji przez Irak, Palestynę, Egipt do Włoch, gdzie walczy m.in. pod Monte Cassino, ( w 3 Dywizji Strzelców Karpackich). Pracuje w kancelarii frontowej, a później w redakcji” Dziennika Żołnierza”, poznaje swoją przyszłą drugą żonę Wacławę. W 1946 r. przyjeżdża do Anglii, zatrzymuje się w obozie przejściowym dla Polaków pod Liverpoolem .Zapisuje się do Polskiego Korpusu Przysposobienia i Rozmieszczenia ( PKPR – PRC ) zdobywa zawód, przez kilka lat pracuje jako lakiernik samochodowy. W roku 1948 otrzymuje obywatelstwo Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii. W 1949 r. bierze ślub z Wacławą Michnowską w polskim kościele p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Kazimierza na Devonia Road, zamieszkuje z żoną w wynajętym mieszkaniu, dopiero w 1952 r. kupują dom w 7 dzielnicy.W latach 1953–1956 uczęszcza do Studium Malarstwa Sztalugowego Społeczności Akademickiej Uniwersytetu Stefana Batorego w Londynie – naukę kończy z wynikiem bardzo dobrym. W 1956 – 1960 po otrzymaniu z Polski odpisów niezbędnych dokumentów pracuje jako nauczyciel języka polskiego i historii w Polskiej Szkole Sobotniej na Chiswick. W 1957 roku wstępuje do Zrzeszenia Plastyków Polskich w Wielkiej Brytanii.W latach 1959 – 1977 pracuje jako nauczyciel przedmiotów z dziedziny sztuki w Acklan Burghley Comprehensive School. Sztuka dla samego Józefa Piwowara była odrębnym i oryginalnym światem twórczym, próbą odnalezienia drogi do samorealizacji w życiu. Jego obrazy czy rzeźby ceramiczne wyróżniają się śmiałością własnej koncepcji twórczej, charakteryzują je fantastyczne i tajemnicze postacie o abstrakcyjnych kształtach i przepięknych barwach, zadziwiają prostotą i doskonałością techniki. Jego prace prezentowane były na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w różnych galeriach Londynu i innych miast Wielkiej Brytanii od roku 1954 do 1988.W roku 1987 przyjeżdża do Polski do rodziny, tu w dniu 23 lipca niespodziewanie umiera, zostaje pochowany na cmentarzu w Ciemniewku koło Ciechanowa, na Mazowszu.

W Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie w salach ekspozycyjnych dworku Aleksandry Bąkowskiej w Gołotczyźnie znajduje się stała wystawa ukazująca jego talent

twórczy. Wszystkie prace są darem żony artysty dla Muzeum.

zobacz galerię

Czytaj więcej

Przegląd Zespołów Przebierańców Zapustnych MAZOWIECKIE ZAPUSTY

Przegląd Zespołów Przebierańców Zapustnych – organizowany jest cyklicznie od 1981 roku w każdą ostatnią niedzielę karnawału każdego roku.

Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie od 1981 roku organizuje w każdą ostatnią niedzielę karnawału, Przegląd Zespołów Przebierańców Zapustnych, tj. Mazowieckie Zapusty. Zasadniczym celem organizowania Przeglądów jest od początku animacja środowisk wiej-skich i tworzenie pomostu kulturowego między tradycją, z jej symbolami i systemem wartości, a współczesną kulturą wiejską. Chodzi więc o podtrzymanie żywego źródła aktywności kultu-rowej lokalnych społeczności wioskowych z jednej strony i utrzymania poczucia własnej tożsa-mości kulturowej z drugiej.
Każdego roku Przegląd odbywa się w innej wsi na terenie północnego Mazowsza, zwykle w miejscowości o tradycyjnej zwartej zabudowie, posiadającej dużą remizę z odpowiednią sceną i zapleczem. Propozycja lokalizacji każdego następnego Przeglądu zgłaszana jest zwykle spon-tanicznie przez uczestników, po zakończeniu widowiska. Stało się zasadą, że jeśli wieś gospoda-rzy (gdzie odbywa się Przegląd) nie posiada już żywej tradycji bakusów i grupy nie chodziły po wsi w ciągu kilku ostatnich lat, zachowała się natomiast tradycja przebierańców w świadomości mieszkańców, wówczas gospodarze wystawiają w Przeglądzie tzw., „nową”, własną grupę. W następnych latach uczestniczy ona w Przeglądach, w kolejnych miejscowościach. Bywa, że no-wo powstałe grupy już w pierwszym roku chodzą w ostatkowy wtorek po swojej wiosce, reak-tywując dawny obyczaj.
Program widowiska składa się z dwóch zasadniczych części ocenianych oddzielnie przez jury: korowodu przebierańców idących przez wieś i rozchodzących się do domów oraz właści-wego Przeglądu na scenie w remizie. Impreza na scenie kończy się wręczeniem nagród za uczestnictwo. Po Przeglądzie kierownicy zespołów proszeni są na godzinne warsztaty celem omówienia przez członków jury poszczególnych programów. Jest to szczególnie ważny meryto-rycznie etap dorocznych Mazowieckich Zapustów.

Każdy Przegląd jest wydarzeniem kulturalnym nie tylko dla wsi, w której się odbywa, ale także dla okolicznych miejscowości, a nawet całego regionu. Zawiązują się znajo-mości i członkowie zespołów odwiedzają się w ciągu roku a niekiedy występują
w sąsiednich gminach z okazji różnych uroczystości.

W ostatnich latach Przegląd budzi coraz większe zainteresowanie, szczególnie wśród pokolenia średniego ale również i młodzieży zamieszkującej wieś mazowiecką. Dowodem na to jest fakt, że z roku na rok wzrasta liczba uczestniczących grup przebierańców

Konsultując zespoły nigdy nie staraliśmy się ingerować w sposób zasadniczy w programy przez nie prezentowane. Może również dlatego zespoły uczestniczące w Mazowieckich Zapustach stanowią doskonały obraz przemian kulturowych zachodzących na wsi Mazowsza Północnego. Stare symbole zachowane w maskach bakusów, takie jak chociażby: koza, koń, niedźwiedź czy bocian funkcjonują już tylko w formie przeżytku Osoby przedstawia-jące te postacie nie znają ich magicznej treści z pokolenia na pokolenie są jednak ich przekaźni-kami. Sam program prezentowany przez uczestników dorocznego widowiska ewoluuje ze spontanicznych i improwizowanych scenek, w sposób widoczny, ku wyraźnym formom parateatral-nym, niekiedy kabaretowym, zawierającym wiele współczesnych treści.

Specjalną wartość Przeglądów stanowi dla organizatorów fakt jednoczesnego promowania i dokumentowania na naszych oczach procesu kulturowego. Stale rosnąca liczba zespołów uczestniczących w widowiskach oraz coraz większe zain-teresowanie mieszkańców Mazowsza potwierdza celowość naszego działania.

zobacz galerię

Czytaj więcej

Przegląd Zespołów Zapustnych „Mazowieckie Zapusty 2009”

Przegląd Zespołów Zapustnych „Mazowieckie Zapusty 2009”
Tegoroczny XXVIII Przegląd Przebierańców Zespołów Zapustnych, organizowany przez Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie pod honorowym patronatem Marszałka Sejmiku Mazowieckiego Adama Struzika odbył się 22 lutego 2009 r. we wsi Długołęka, gmina Opinogóra, powiat ciechanowski.

Przybyło 21 zespołów z terenu całego Północnego Mazowsza
od Raciąża po Jednorożec. Barwny korowód przebierańców prowadzony przez wóz ciągnięty przez konie, przeszedł w pięknej zimowej scenerii całą wieś Długołękę rozchodząc się do gościnnych domów gospodarzy. Część zespołów dowieziona została przystrojonymi wozami na gościnę do szlacheckich przysiółków Pokojewo i Trentów. Bawili się zarówno mieszkańcy jak członkowie zespołów. Po prezentacji krótkiego programu u gospodarzy odbyło się oficjalne otwarcie Przeglądu na scenie remizy w Długołęce.
W trakcie ceremonii Marszałek Województwa Mazowieckiego Pan Adam Struzik wyróżnił Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie wręczając na ręce Pani dyrektor Muzeum medal pamiątkowy PRO MASOVIA – za wybitne zasługi oraz całokształt działalności na rzecz Województwa Mazowieckiego.
Tutaj druhowie miejscowej OSP zadbali już, aby wszyscy goście bawili się znakomicie (zarówno uczestnicy jak i widzowie) i nastąpiła pełna integracja bardzo licznie zgromadzony gości.
Zespoły oceniane były przez jury w składzie: dr Irena Kotowicz-Borowy – etnolog – kustosz Muzeum Szlachty Mazowieckiej, Małgorzata Orlewicz – etnolog
– vice dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie,
Maryla Wojciechowicz – kulturo-znawca –Polskie Nagrania, Justyna Ziółkowska
– etnolog – redaktor TV Polonia.
Wszystkie zespoły otrzymały tradycyjnie równorzędne nagrody. Dodatkowo nagrody otrzymali: kierownik zespołu Podkrajewo – Grzegorz Walczak – za szczególne wieloletnie zasługi na rzecz animacji środowiska lokalnego i Zdzisław Biesiekierski – za wspaniale prezentowaną od 28 lat postać Konia z zespołu Koziebrody.
Na zakończenie jury odbyło warsztaty z kierownikami wszystkich zespołów.
Tegoroczny Przegląd Mazowieckich Zapustów zaszczycił swoja obecnością sam Marszałek Sejmiku Mazowieckiego Adam Struzik.

Zasadniczym celem organizowania Przeglądów jest od początku animacja środowisk wiejskich i tworzenie pomostu kulturowego między tradycją, z jej symbolami i systemem wartości, a współczesną kulturą wiejską. Chodzi więc
o podtrzymanie żywego źródła aktywności kulturowej lokalnych społeczności wioskowych z jednej strony i utrzymania poczucia własnej tożsamości kulturowej z drugiej.

Zadanie „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego”.

zobacz galerię

 

Czytaj więcej

Mazowieckie Zapusty 2010 w Idzikowicach

Tegoroczny Przegląd Grup Zapustnych odbył się we wsi Idzikowice gm. Sochocin, powiat płoński, 14 lutego 2010r.

zobacz galerię

Szesnaście zespołów rozśpiewanych, tańczących z maskami diabłów, koni,
kóż, cyganek, śmierci i wiele innych symbolicznych postaci związanych z mazowieckimi zapustami przeszło w niedzielę 14 lutego główną drogą między zaśnieżonymi domami Idzikowic. Uczestnicy odwiedzili gospodarzy, przymawiając się o poczęstunek w zamian za występ i życzenia pomyślności na cały rok. Nie omineli tez gościnnej plebani księdza proboszcza Witolda Zembrzuskiego.Później wszyscy powrócili do remizy, gdzie na scenie każda grupa przedstawiła swój program. „Aktorzy” tegorocznego Przeglądu prezentowali bardzo wysoki poziom. Szczególnie wyróżniała się grupa z Podkrajewa, gm. Wiśniewo, pow. mławski, oraz grupa Raki i Amelin , gm. Krasnosielc, pow. Maków Maz. Z tego samego powiatu makowskiego grupa seniorów z Szelkowa odtańczył tradycyjne „kontro” co sprawiło, że ten zapomniany, piękny taniec być może uda się reaktywować.

Uczestnicy Przeglądu zostali nagrodzeni dyplomami za uczestnictwo
w XXIX Przeglądzie Przebierańców Zapustnych oraz jednakowymi nagrodami pieniężnymi. Jury oceniało stopień wysycenia programu elementami tradycyjnej obrzędowości zapustnej, nawiązanie całego programu do tradycji zapustowych. Oceniano pomysłowość i tradycyjność strojów, spójność programową, dynamikę, choreografię oraz instrumenty i program muzyczny towarzyszących zespołowi grajków. Brany był również pod uwagę stopień przynależności repertuaru do jednej z kategorii merytorycznych, takich jak kabaret wiejski, czy teatr obrzędowy.
W tegorocznych „Mazowieckich Zapustach” wzięło udział wraz z członkami zespołów około tysiąca osób. Mamy nadzieję, że podobnie jak co roku Mazowieckie Zapusty osiągnęły swój główny cel jaki Muzeum Szlachty Mazowieckiej stawia przed tym corocznym ludycznym widowiskiem, tj. integracja i animacja społeczności wioskowych północnego Mazowsza.

Czytaj więcej

KWIATY OGRODÓW

Oddział Muzeum w Gołotczyźnie zaprasza na wystawę plenerową pt. „Kwiaty ogrodów” w trzecią niedzielę maja kazdego roku
w. godz. 10.00 – 18.00

KWIATY OGRODÓW – impreza cykliczna w plenerze odbywająca się w trzecią niedzielę miesiąca maja każdego roku.

Impreza, której towarzyszą koncerty zespołów folklorystycznych oraz kiermasze wyrobów rzemiosła i twórczości ludowej odbywa się jak zwykle w oddziale Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Gołotczyźnie na terenie parku przydworskiego.

Celem muzeum jest zarówno promowanie stałych ekspozycji w Dworze im. Aleksandry Bąkowskiej i Krzewni -A.Świętochowskiego, jak też wykorzystanie architektury tych obiektów wraz z malowniczym parkiem i wkomponowanymi w tę przestrzeń zabytkową stoiskami kwiatowymi, malarstwem, rzeźbą i plastyką. Całość tworzy harmonijną kompozycję krajobrazową na tyle jak się wydaje oryginalną i relaksacyjną , że właściciele stoisk przybywają coraz liczniej na Kwiaty Ogrodów, oczekując co prawda sprzedaży swoich wyrobów ale przede wszystkim jak twierdzą: „po prostu lubią tu przebywać” i być także odbiorami tej specjalnej ekspozycji przeznaczonej dla zabieganych i zmęczonych, którzy mogą tu znaleźć chwilę relaksu i refleksji.

Wystawa połączona ze sprzedażą: kwiatów i krzewów ozdobnych,
rzeźb i obrazów o tematyce florystycznej, plastyki obrzędowej, wyrobów pszczelarskich, wyrobów z surowców naturalnych o przeznaczeniu ogrodowym.

Wystawie kwiatów towarzyszy koncerty w wykonaniu Filharmonikówz Żytomierza:
Paweł Antoniewski –tenor;
Natalia Trawkina– fortepian;
Mikołaj Nagirniak – baryton

oraz koncert muzyki tradycyjnej w wykonaniu zespołu
pod kierunkiem J. Prusinowskiego.

Wystawa połączona ze sprzedażą: kwiatów i krzewów ozdobnych,
rzeźb i obrazów o tematyce florystycznej, plastyki obrzędowej, wyrobów pszczelarskich, wyrobów z surowców naturalnych
o przeznaczeniu ogrodowym. Porady ogrodnika.

zobacz galerię

Czytaj więcej